R&D og central innovation

At designe innovative, højtydende produkter og løsninger til at forbedre vores levesteder og hverdagen er i hjertet af Saint-Gobain strategi. Dette er et ansvar for koncernens teams, såvel som en vigtig kilde til motivation. Gennem deres innovationer, bidrage vi til at mindske de miljømæssige virkninger af bygninger, processer og udvikling af nye højtydende løsninger.

Forskning der forudser fremtidige udfordringer

Innovation er koncernens største differentieringsstyrke i lyset af stigende konkurrence og en lang række nye aktører på markedet.

For produkter at høj værdi, har Saint-Gobain evnen til at kombinere avanceret teknologi og design, som ofte er en stor fordel for at styrke sin førerposition. På markeder, hvor konkurrencen er koncentreret om billige tilbud, fortsat innovation for at reducere produktionsomkostningerne og stadig tilbyde mere effektiv kundeservice er den eneste måde at forblive konkurrencedygtige.

Otte strategiske programmer

Saint-Gobain strategiske forskningsprogrammer svarer til en portefølje af projekter, der åbner døren til nye markeder og teknologier.

  • Activ glass glazing
  • Højtydende isolering systemer
  • Væg isoleringssystemer
  • Funktionelle fleksible film
  • Belysning
  • Energieffektive og de miljømæssige konsekvenser af venlige processer
  • Solid Oxide Fuel Cells (SOFC)
  • Sonderende: energilagring

Lytte til markedets behov

Koncernens strategiske vækst, kombineret med den gradvise forvandling af habitat og byggemarkeder, har skabt en ånd af åbenhed og opmærksomhed på kundernes behov ved Saint-Gobain. For at imødekomme kundernes forventninger og foregribe nye efterspørgsel, udvikler koncernen nye forskningsfærdigheder og fremmer en stærkere kultur af partnerskab og fælles udvikling.
 

Udvikling af en kultur af miljø-innovation
 

Som en del af en streng forbedring tilgang, har Saint-Gobain sat det mål at gennemføre livscyklusvurderinger for alle sine produktserier inden for byggeindustri. 

Livscyklusvurderinger er et videnskabeligt værktøj til udførelse af en multi-kriterie analyse af et produkts samlede potentielle miljøpåvirkninger, fra udvinding af råmaterialer til produktion, distribution, installation, brug, ultimo levetid og genbrug.

Når de miljømæssige fodaftryk er blevet målt, kan koncernen bruge livscyklusvurderinger til at begynde at reducere disse produkters miljøbelastning og samtidig skabe værdi. Dette er den dobbelte målsætning om Saint-Gobain miljø-innovationsstrategi. For koncernen, skal miljøinnovation give kunderne en reel nytteværdi ved at tilbyde produkter og løsninger, der minimerer de miljømæssige konsekvenser af bygninger og infrastruktur på tværs af deres fulde livscyklus. Et produkt eller en løsning er øko-innovative, hvis de hjælper med at reducere brugen af ​​ressourcer (især energi og vand) i bygninger og infrastruktur og / eller hvis det har en mindre miljøbelastning på tværs af dets livscyklus.

Mange eksempler viser den voksende andel af miljøinnovative produkter og løsninger i koncernens innovation portefølje. Saint-Gobain's engagement i dette initiativ kan ses i nedenstående succeser.

  • 2009: PAM's Blutop letvægtsrør
  • 2009: Verallia's øko-designede EcoVa flasker
  • 2010: Saint-Gobain Glass's Miralite Revolution blyfri spejle
  • 2012: Weber.therm A200 sammensatte vægisoleringssystemer kombineret med weber.pas top overfladebelægning
  • 2013: Saint-Gobain Performance Plastics' nye serie af Tygon® bio-indkøbt phthalate- og BPA-fri slange
  • 2013: Saint-Gobain Sekurit's SGS CoolCoat varmereflekterende forrude, der reducerer behovet for aircondition,  og dermed sænkes brændstofforbruget for et miljøvenligt resultat

Saint-Gobain har til formål at udbrede denne kultur for miljøinnovation mere systematisk i hele organisationen. Det betyder, at der skal skabes opmærksomhed og gives en grundig uddannelse for forskere, samt for markedsføring, indkøb, sundhed og miljø-sikkerhed og produktion teams. Miljøinnovation er systemisk og kræver løbende dialog mellem alle de funktioner, der er involveret. Saint-Gobain vil bruge et fælles ordforråd og værktøjer til at definere mål, samt de nødvendige ressourcer til at nå disse mål.

Saint-Gobain har implementeret særlige uddannelsesprogrammer i de aktiviteter og lande-organisationer siden midten af ​​2012 for at informere alle ledere og deres teams om at integrere miljøinnovation i eksisterende innovationsprocesser. Disse bestræbelser er fortsat i 2013 og vil blive udvidet i de kommende år.